Zeker wanneer je een wat oudere auto hebt, kan het binnenin best een flinke herrie zijn tijdens het rijden. De oplossing? Geluidisolatie! De meeste auto’s zijn hiervoor geschikt en de kosten zijn beperkt. Als je niet twee linkerhanden hebt, kan je er zelf voor zorgen dat het aantal decibels in jouw auto tijdens het rijden flink afneemt. Ik laat je 4 manieren zien waarmee jij je auto snel, makkelijk en goedkoop kunt isoleren tegen geluid.
Op deze pagina:
Herrie in je auto: twee oorzaken
Laten we beginnen bij het begin: hoe ontstaat de herrie in je auto eigenlijk? Er zijn twee soorten geluid die de herrie veroorzaken: lucht- en contactgeluid.
Luchtgeluid
Geluid dat wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld de draaiende motor verplaatst zich via de lucht. Het is dus van belang om de ‘luchtweg’ tussen de motor en de cabine zoveel mogelijk te beperken. Hetzelfde geldt voor de wielen: het geluid dat die produceren tijdens het rijden bereikt de oren van de inzittenden via de lucht.
Contactgeluid
De lucht zorgt ook voor contactgeluid. Net als bij een ventilator of airco, ontstaat er geluid door dat de lucht in beweging is. Lucht raast immers langs, over en onder je auto wanneer je aan het rijden bent. Daarbij geldt de eenvoudige regel: hoe harder je rijdt, hoe meer luchtcontact, hoe meer geluid. Dus de lucht botst tegen je auto en dat zorgt voor herrie.
Een andere vorm van contactgeluid is het geluid dat ontstaat doordat je over iets heen rijdt. Over de weg natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook over een bobbel. Loszittende onderdelen kunnen ook vervelende geluiden maken.
Geluidsisolatie aanbrengen op je auto kan je zelf
Laat je niets wijsmaken: je bent zelf heel goed in staat om geluidsisolatie aan te brengen op je auto. Ik laat je zes manieren zien waarop je dat kunt doen.
1. Algemeen herstelwerk
Oudere auto’s staan erom bekend dat ‘de dingen’ hier en daar wat gaan loszitten. Sommige dingen kunnen goed hoorbaar zijn, andere dragen een klein beetje bij aan de totale geluidsoverlast. Ik rijd zelf bijvoorbeeld een Mercedes B-klasse uit 2009. Die staan erom bekend dat de hoezen om de schokdempers er op een gegeven moment de brui aangeven. Gevolg? Irritant getik, iedere keer wanneer ik over een heuveltje rijd. Zo zijn er tal van zaken die je even kunt aanpakken. Ik geef een paar voorbeelden van wat je kunt doen:
- Loszittende elementen aanschroeven
- Loszittende rubbers deuren vervangen
- Ruitenwissers vervangen
2. Geluidsisolatie motorkap
De isolatie van je motorkap bestaat uit twee onderdelen: het aanbrengen van ontdreuningsplaten en het aanbrengen van geluidsisolatie.
Zo kun je de motorkap ontdreunen
De motor van je auto straalt geluid af naar de motorkap en het schutbord. Je moet daarom niet alleen het schutboord isoleren, maar ook je motorkap. Dan kan je doen door ontdreuning en absorptie aan te brengen. Ontdreuning breng je eenvoudig aan met de daarvoor bestemde matjes van het type STP Black Silver.
Geluidsabsorptie aanbrengen op je motorkap
Op de ontdreuningsmatjes breng je vervolgens geluidsisolatie aan. Dat is totaal niet ingewikkeld om zelf te doen. Belangrijk is vooral dat je het juiste materiaal koopt. Ik zou kiezen voor Acusticab. Die zijn van hoge kwaliteit en gemakkelijk te hanteren als je voldoende ruimte hebt onder je motorkap.
Heb je minder ruimte onder de motorkap, dan zou ik je aanbevelen de Merfocell GW aan te schaffen. Ook zie zijn gemakkelijk te handeten en op maat te maken. Normaal gesproken kunnen die de hitte van de auto makkelijk aan, maar let daar wel op als je ze aanschaft.
3. Schutboord auto isoleren
Check nu het schutboord van je auto. Dit is de afscherming tussen de motor en de cabine. Het isoleren van het schutbord is vrij eenvoudig. Zorg dat je er zoveel mogelijk ‘ontdreuningsmatjes’ van het zwaarste type op bevestigt. Een degelijk merk is Vibraflex. Kies dan de ‘Extreme’-variant.
Overigens helpt het ook als je extra stevige automatten in je auto legt. Die isoleren vooral tegen het bodemgeluid.
4. Uitlaat
Als er nou één onderdeel van een oudere auto is dat veel geluid maakt, dan is het de uitlaat wel. Zeker wanneer deze lek is. Maar hoe herken je een lekke uitlaat?
Hoe herken ik een lekke uitlaat?
Een lekke uitlaat kun je vrij simpel herkennen. Zet de motor aan en luister of je een brommend geluid hoort. Soms ruik je de uitlaatgassen ook in de auto. Het kan ook zijn dat je de uitlaat hoort rammelen. Als één van deze situaties geldt voor jouw auto, bekijk de uitlaat dan ook even. Want meestal kun je kleine gaatjes zien zitten. Vaak omgeven door roest.
Vallen die gaatjes niet direct op? Dicht het uiteinde van de uitlaat even af met een oude doek. Laat de motor zonder gas te geven. Als vanzelf kun je vervolgens horen waar de uitlaat lekt (als-ie inderdaad lek is). Tot slot: hoor je de uitlaat rammelen? Dan kan het zijn dat de demper stuk is.